IT-eetikakoodeks

Mina otsustasin valida PepsiCo eetikakoodeksi. PepsiCo eetikakoodeks saab kokku võtta nelja põhipunkti alusel: austus töökohal, usaldus turul, õiglus ja ausus ärisuhetes, eesmärgistatud töö. Koodeks rõhutab, et aususe osas ei peaks järgmina ainult eetikakoodeksis olevaid reegleid, vaid oluline on ka omaenda moraalne kohusetunne. Usun, et see on üpris mõistlik, kuna ühte koodeksit on võimalik päris mitmes suunas endale sobivaks väänata, seega isikliku moraalse kompassi järgimise rõhutamine on hea viis selle vältimiseks.

    Üks punkt, mis minu arvates eriti silma paistis PepsiCo eetikakoodeksis, on eraldi punkt "Kuidas ma saan juhendamist otsida ja rikkumistest teatada?" Kuna koodeks rõhutab, et ei tohiks kunagi rikkuda reeglistikku isegi, kui otsene ülemus seda nõuab, siis selline abistav punkt on oluline. Kahjuks ei anna see piisavalt täpseid suuniseid, mida teha. See kirjeldab, kuidas murest peaks rääkima oma juhti, aga kui juht ongi probleemi tekitaja, siis on töötaja käed ikkagi seotud. Õnneks kohe sellele järgneb üks parimatest lahendustest, mida mina olen näinud. Speak-up hotline annab võimaluse töötajale või koostööpartneril anonüümseks jäädes helistada numbrile ning rääkida seal murest või toime pandud eetikakoodeksi rikkumisest.

    PepsiCo eetikakoodeks toob üpris konkreetselt välja, mida töökeskkonnas ei tolereerita. Koodeks paneb paika, kuidas kunagi ei tohiks diskrimineerida ega kohelda ebaõiglaselt töötajaid ega tööle kandideerijaid. Eriti ei tohiks seda teha järgmistes küsimustes: värbamine, palkamine, väljaõpe, edutamine või hüvede pakkumine. Selline üldistus nagu "ei tohi diskrimineerida" võib jääda üpris moraalselt häguseks, seega on PepsiCo toonud veelgi spetsiifilisemalt välja, mida nemad peavad ebasobivaks käitumiseks: seksuaalne ahistamine, solvav kõnepruuk, ebasündsad naljad või alandavad kommentaarid, rassiline, etniline, sooline või usuline solvamine ning hirmutav või ähvardav käitumine. Kõige tähtsam sellest on lisapunkt, kus nad mainivad, et oluline pole tagamõte, vaid see, kuidas käitumine pani teist inimest tundma. Tihilugu on olnud ka meedias töökeskkonnas kiusamist välja vabandatud lihtsalt nalja viskamisega. Tegelikult vahet pole, kas asi oli nali või mitte, sest oluline on ikkagi see, kuidas see teisele inimesele mõjub.

    Ebameeldiv PepsiCo eetikakoodeksi juures oli minu jaoks see, et kõige pikemini lahti seletatud punkt oli "PepsiCo äritegevuses." See jättis mulle mulje, et PepsiCo hoolib rohkem välismaailmast ning enda maine säilitamisest kui oma töökeskkonna sisekliimast, mis on mõnes mõttes arusaadav, aga samas ikkagi tekitas ebamugavustunnet.

Comments

Popular Posts