Kaks erineva stiiliga IT juhti - Jack Ma ja Pony Ma

Ettevõtet saab juhtida väga mitmel viisil, olgu selleks juhitüüp, suuhtleja, treener, mentor, arengumootor või ülemus. Mina valisin oma kaheks kõnealuseks Hiina hiigelettevõtete juhid Jack Ma ning Pony Ma.

Jack Ma on internetipoodide keti Alibaba Group asutaja ja juhatuse esimees. Enne Alibaba asutamist ei mõistnud ta eriti tehnikat, kuid tänu oma erilistele suhtlusoskustele ning püsivusele suutis ta siiski ettevõtte tippu viia. Selle poolest võiks teda kõige paremini iseloomustada roll juht (leader), kuid usun, et mõnes mõttes sobib isegi tiitel treener/juhendaja (coach) talle paremini. Kuna ta ise tehnikast midagi ei teadnud, sai ta edukaks sellega, et palkas õiged inimesed ning arendas nendega usaldusväärsed töösuhted. Ta on pidevalt kursis oma töötajate heaoluga ning kohtleb oma töötajaid pigem partneritena, mitte kui alluvatena. Jack Ma on ise öelnud, et töötajatel peaksid olema paremad tehnilised oskused, kui juhil endal ning kui nad seda pole, siis on juht palganud vale inimese. Seega Alibaba Group asutaja mõistab, et töötajad on need, kes on tema ettevõtte aluseks.  Peale selle annab ta oma töötajatele võimaluse otsuste tegemisel osaleda, langetades mitmeid ettevõttesiseseid otsuseid enamushääletusega. Lisaks võib-olla tänu sellele, et ta oli varasemalt õpetaja, mõistab ta, kuidas teisi inimesi julgustada ja inspireerida.

Pony Ma on üks planeedi rikkamaid inimesi. Ta on kommunikatsiooni- ja meelelahutusettevõtte Tencent asutaja. Pony Ma õppis Shenzheni ülikoolis arvutiteadust ning pärast seda töötas tarkvaraarendajana, seega olid tal kõik vajalikud tehnikaalased teadmised olemas. Erinevalt Jack Ma'st, Tencenti juht on tagasihoidlikum ning hoiab pigem madalat profiili, seega tema kohta pole rohkelt infot. Juht (leader) teda ei iseloomustaks. Ta väitis ka ise, et ta ei tahtnud juhtida ning ei omanud suuri ambitsioone ettevõtte rajamiseks. Ta lihtsalt tahtis luua häid tooteid. Arvan, et tema on IT-juht arengumootor (change agent). Ma vahetas välja suure osa ettevõtte juhtkonnast nooremate vastu, sest tundis, et nad mõistavad teiste noorte tarbimisvajadusi paremini. Ta on alati lubanud hoida bürokraatiat töötajatest eemal ning tekitada vaba tööõhkkonna. Töötajatel on võimaluus ise leiutada. Ma palub inimestel "proovida julgelt, kõhklemata", ning nii tekkis ka Hiina suurim suhtlusplatvorm WeChat. Pony Ma innustab jagama teadmisi, tarkvara ja terveid koodikogusid välismaailmaga (k.a potensiaalsete konkurentidega), et tutvustada kõikidele ühiselt loomevõimalusi.

Allikad: https://www.london.edu/think/seven-lessons-from-tencents-pony-ma
https://indianexpress.com/article/technology/tech-news-technology/interesting-facts-about-pony-ma-the-ceo-of-chinese-internet-behemoth-tencent-6585070/
https://medium.com/act-news/the-big-5-differences-between-jack-ma-and-pony-ma-450ebbc9ad5d
https://www.ukessays.com/essays/leadership/evaluation-of-jack-mas-leadership-style.php

Comments

Popular Posts